Isnin, 17 Mei 2010

bab 5

Sudah hampir dua tahun Farisya Alynna meninggal dunia. Namun bagi Engku Airell Aiman, kekasih hatinya itu seperti baru kelmarin meninggalkannya. Rutin harian Airell hanya lah pergi kerja dan pulang kerumah. Kadang-kala sampai berhari-hari Airell tak menjamah makanan. Puan Rusliza dan Pak Engku amat bimbang dengan keadaan anak teruna mereka. Mereka tidak menyangka Airell akan berterusan begitu setelah kematian tunangnya.Bermacam cara yang telah Puan Rusliza buat untuk kembalikan keceriaan Airell. Namun usaha nya ibarat mencurah air ke daun keladi. Airell masih bersikap begitu. Payah untuk melihat senyuman terukir di bibir Airell. Pulang dari kerja, terus berkurung di dalam bilik. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.
‘Alyn..Alyn sayang Ayie kan?.. pertanyaan itu dibiarkan dibawa angin berlalu. Senyuman dibibir Farisya Alynna. “kenape Ayie tanye macam tu? Tentulah Alyn sayang Ayie. You are my first and last love. You are my inspiration. I crazily love you Ayie..” jawapan yang begitu menyenangkan menyapa di telinga Airell. “Alyn jangan tinggal Ayie ye. Ayie tak sanggup berpisah dengan Alyn. Kalau Alyn takde,Ayie pun tak sanggup untuk hidup lagi.” ungkapan suci yang Airell luahankan, namun Alynna seperti tidak senang dengan ungkapan itu.
“ye..Alyn tahu..dan Alyn takkan tinggal Ayie. Tapi ajal maut,jodoh pertemuan semuanya ditangan Tuhan Ayie. Kita tak boleh melawan takdir. Andai dah tertulis Alyn pergi dulu. Ayie kena terime hakikat dan redha. Ayie kena teruskan hidup Ayie. Life must go on whatever happens.” “shhh..! Ayie tak nak dengar lagi. Ayie sayang Alyn!” jari Ayie menutup bibir Alyn.
“Lepas ni Ayie akan suruh mama Ayie masuk meminang Alyn. Kita bertunang ye.. kita akan hidup bersama sampai bila-bila.” ungkapan keramat yang keluar dari mulut Ayie membuatkan Alyn merasa bahagia. Anggukan dari Alyn melahirkan perasaan yang terlalu gembira dalam hati Ayie. Tangan Ayie meraih pinggang Alyn. “Thanks Honey!”

“Alynnnnn….!!” Airell tersedar dari khayalan nya. Masih terbayang-bayang detik mesra sewaktu dia bersama tunangnya. ‘kenapa aku tak mengerti makna disebalik perkataannya itu. Kenapa Alyn pergi meninggalkan Ayie??’ airmata Airell sudah kering untuk menangis. Sebak dan sakit dihatinya tak siapa tahu.

Suasana di bangunan Nassa Techno Builder Sdn Bhd ceria pagi itu. Ruang lobi pejabat dihiasi dengan kuntuman bunga segar di setiap sudut. Semua pekerja sudah tidak sabar menunggu kedatangan bos baru mereka.Tuan Nasharuddin yang merupakan pemegang saham terbesar dan juga pengasas syarikat itu akan memperkenalkan CEO baru untuk menggantikan dirinya.
Sebaik saja melangkah kaki ke pintu masuk bangunan berwarna ungu itu, Farra Amysha terpegun dengan persiapan yang dibuat untuk menyambut kehadirannya. “jangan cakap kat Mysha yang decoration ni idea Ayah Din..!” Amysha melemparkan senyuman untuk Tuan Nassa yang berjalan seiringan dengannya. “jom..kita naik..there’s a lot of surprise waiting you..” Tuan Nassa memimpin tangan Amysha memasukki pintu lif.
“cantiknye Ayah Din…Mysha suke sangat..!” mulut Amysha tak dapat mengungkap kata-kata lagi. Jambangan mawar kuning dan putih di setiap sudut dinding ruangan yang luas itu. Bunga kesukaan Amysha. Ayah Din terlalu memanjakan dan sayangkannya. Barisan pekerja di pintu masuk bilik CEO yang tertera namanya FARRA AMYSHA NASHARUDDIN, memberikan senyuman dan menghulurkan tangan. “tahniah Cik Farra Amysha!” sejambak mawar merah yang diserikan dengan daun hijau dan bunga putih kecil dihulurkan padanya oleh seorang wanita yang anggun penampilannya. “saya Anis Hasniza setiausaha Cik Mysha. Cik Mysha boleh panggil saya Niza. Come and see your office.”
“mulai hari ni,ni office Mysha. Kerja elok-elok dan jaga syarikat Ayah Din baik-baik nya.” Amysha mengengam erat tangan Tuan Nassa. “Mysha janji ayah din,mysha akan kerja bersungguh-sungguh dan jage syarikat ayah din dengan sebaik mungkin. Terima kasih Ayah Din..” kolam mata Amysha mula berkaca. Dia sungguh terharu. Lelaki yang telah menjadikannya sebagai seorang anak dan menatangnya bagai minyak yang penuh. Amysha memeluk tubuh Tuan Nassa.

“Khairul, awak ade nampak Naz tak? Dari tadi lagi saya cari dia, tapi tak ada. Kat pantry pun takde. Hai, takkan tak masuk kerja lagi. Sekarang dah pukul 11.” Khairul yang tadinya sedang sibuk menulis sesuatu dimejanya tersentak. Diurut dadanya berulang kali, terkejut dengan sapaan bosnya itu. Diperhatikan raut wajah bosnya, muram saja, tidak ada secalit senyuman pun. Dia turut simpati dengan apa yang berlaku pada bosnya itu. Sayang sungguh bos nya pada arwah tunangnya itu. Mana taknya, bosnya dulu seorang yang peramah dan suka bergurau. Suasana pejabat diwarnai dengan hilai tawa rakan-rakan nya mendengar gurauan dari bos mereka. Tapi sekarang, semuanya seakan berkabung. Nak ketawa pun terasa kekok. Mendung dan suram riak wajah bos membuat mereka hilang rasa untuk bersuka-ria. Amat berat penderitaan yang bos mereka tanggung.
“khairul…saya tanye awak ni. Naz mane?” khairul menelan air liur. “dia ke pejabat utama. Kan hari ni ada majlis menyambut kedatangan CEO baru yang menggantikan Tuan Nassa. Bos tak pergi ke?” dia agak hairan. Masakan bos tidak tahu. Semalamkan Hasniza datang memberitahu. Mungkin bos lupa agaknya.’macam mane aku boleh lupa ni.’ Airell menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.“tak apalah kalau macam tu. Eh..awak buat ape kat sini? Awak tak pergi ke?” Airell merenung kearah Khairul yang sedang mengemas fail ditangannya. “saya turun ni nak ambil report pemasaran yang Tuan Nassa nak. Oo..ye kejap lagi ada jamuan di dewan atas. Bos tak pergi ke? Marilah kita pergi sekali.” Khairul sudah siap untuk melangkah dengan fail ditangan. “awak pergilah dulu. Nanti saya menyusul.”
Riuh-rendah di dalam dewan. Para pekerja sangat gembira dengan kehadiran bos baru mereka. Orangnya muda,cantik,peramah, malah cukup murah dengan senyuman. Mereka tidak henti-henti memuji bos baru mereka. Sebaik saja Airell melangkah masuk ke ruangan dewan. Semua mata tertumpu kepada nya. Namun Airell tetap dengan muka selamba tanpa mengukir senyuman dibibir. Dia terus berjalan menghampiri Tuan Nassa.
“assalamualaikum tuan. Apa khabar? Lama kita tak jumpa” Airell cuba memaniskan muka. “waalaikumusallam..saya sihat je Airell. Awak tu yang macam biskut, kejap ada kejap takde,saya hari-hari datang office. Dulu awak selalu jugak naik ke department atas ni, ambil nilah, ambil tu lah.” Tuan Nassa ketawa kecil mengenangkan sikap Airell yang dulu. “maaflah tuan. Saya dah tak sempat nak kehulu kehilir. Banyak benda yang saya harus siapkan.” Tuan Nassa mengerti situasi Airell. “ooo..ye..saya nak kenalkan awak dengan anak kesayangan saya yang menggantikan tempat saya dipejabat ni. Mysha…” Tuan Nassa memanggail Farra Amysha yang sedang asyik berborak dengan sekumpulan pekerja.
“ya..Ayah Din” Amysha melemparkan senyuman kepada lelaki yang berdiri disebelah ayahnya. “Airell, ni saya kenalkan anak saya,Amysha. Dan Mysha,ini pengurus Marketing Department kita,Engku Airell Aiman.” Amysha menghulurkan tangan. Dia memandang raut wajah lelaki dihadapannya. ‘mengapa disebalik sinaran matanya ada duka?’ hati Amysha bertutur. “hai,Cik Mysha. Nice to meet you.” Airell mengukir senyuman. “Nice to meet you too Encik Airell.” Amysha begitu senang mendengar suara Airell. Ahh..mengapa aku ni? Aku tak boleh mudah tertewas dengan lelaki. Aku tak mahu pisang berbuah dua kali. Sudah cukuplah aku menderita akibat terlalu taksub dan sanggup menjadi hamba cinta seorang lelaki.
“welcome to Nassa Techno Builder,Cik Mysha! I hope you will enjoy and comfortable working here.” Airell sebenarnya agak kekok berada dalam suasana begini. Mana taknya, sudah lama dia tidak keluar dengan rakannya. Apatah lagi hendak menghadirkan diri dalam sesebuah jamuan begitu. “saya minta maaf Tuan Nassa, saya minta diri dulu. Saya ada temujanji dengan syarikat Cahya Alam Properties hari ni. So,Cik Mysha. Saya kena pergi,hope you will enjoy the party.” Airell melangkah pergi sebaik saja bersalaman dengan Tuan Nassa dan Amysha.
“Mysha jangan hairan dengan sikap dia,dia memang workaholic. Ayah Din kesian dengan dia. Dulu dia seorang yang peramah and full sense of humour. Tapi setelah dia kehilangan orang yang paling bermakna dalam hidupnya,iaitu tunangnya, dia jadi hilang arah. Dia dah tak seceria dulu. Tapi ayah Din respect kat dia. Walaupun dia berkeadaan murung dan hatinya sedih, hasil kerjanya tetap the best.” Ayah Din menceritakan serba sedikit tentang lelaki tadi. Raut wajah Ayah Din memang menunjukkan simpati yang amat sangat pada Airell. Namun Amysha agak hairan, mengapakah Airell begitu berduka cita dengan hanya kehilangan seorang perempuan bergelar tunangnya? Masih adakah lelaki yang mempunyai cinta sejati dan suci sebegitu? Erm..biarlah. mungkin dia hanya ingin dikenali sebagai pencinta yang setia atau sebagainya. Ahh..lelaki!
Naz Adliana sedang asyik menonton televisyen di apartmentnya. Izzaty,housematenya menghampiri Naz dengan dua buah mug ditangan. “nah, kau nak tak air yang aku buat ni?” sapaan Zati membuatkan Naz tersentak. “kau ni buat aku terkejut je. Nasib baik aku takde sakit jantung. Kenapa kau baik sangat dengan aku malam ni? Kau nak apa-apa ke?” Zati tersenyum. “salahke kalau aku buatkan kau air? Kau tak nak takpe. Aku boleh habiskan dua-dua.” Ujar Zati seakan-akan merajuk. “alah, kau ni. Takkan dah merajuk kot. Aku minum air ni ye. Hmm..sedap! aku bukan apa, aku terkejut tadi tiba-tiba kau hulur mug ni. Aku duk sedap-sedap berangan, kau potong line.”
“kau berangan apa sampai nak tebus skrin tv tu? Aku ingat kau duk usha Ally Iskandar tu. Kau kan peminat fanatik dia.” Zati ketawa kecil. “aku bukan tengok Ally lah. Aku tengah teringat kat pujaan aku lah!” “apa nak jadi dengan kau ni,hah? Sampai bila kau nak tergila-gilakan dia? Jangan kan nak layan, nak renung kau pun susah. Kau jangan simpan angan-angan tinggi lah kat dia. Aku yakin dia tak pandang kau!” Naz tidak begitu menyenangi perkataan Zati. Namun hatinya tidak akan berhenti untuk mengharap dan dia akan terus berusaha memikat hati Airell. “kau tengoklah nanti. Suatu hari bos akan jadi milik aku. Aku takkan putus asa!” Zati bukannya nak mematahkan semangat Naz dengan berkata begitu, tapi dia tak mahu sahabatnya itu berusaha demi untuk sesuatu yang tidak menjanjikan apa-apa. Dia tak mahu sahabatnya itu kecewa.
“suka hati kaulah Naz. Aku dah tak tahu nak cakap apa-apa lagi.” Akhirnya Zati mengalah. Sudah malas untuk dia memikirkan tentang Naz yang begitu taksub ingin merebut hati bos mereka. Dia bukan tak yakin dengan kemampuan Naz dalam bab memikat dan menggoda, malah di universiti dulu, Naz memang glamour dengan perangai kaki penggodanya. Namun dia yakin, bos tak akan cair. Dia kenal sangat dengan Engku Airell Aiman yang tidak mudah tergoda dengan perempuan. Agaknya kalau letak ratu cantik kat depan mata pun, tentu bos mereka buat tak endah saja.
Naz melangkah ke dapur meninggalkan Zati yang tenggelam dalam khayalan. Dia membuka freezer lalu menyelongkar barang-barang didalamnya. ‘apa aku nak masak untuk bos esok ye. Aku akan cuba cara ni. Mungkin dia akan cair dengan masakan aku. Aku masak nasi goreng USAlah. ’ Naz memastikan bahan-bahan yang dikehendaki serba lengkap. Agak rumit penyediaan nasi ini. Namun rasanya cukup lazat. Tak hairan lah jika ianya menjadi makanan yang paling popular di restoran milik ibu saudaranya di pantai Cherating. ‘alamak, sayur campur tak adalah. Daging pun dah habis. Hmm..’
“kau cari apa tu Naz? Serius semacam je?” Hayati yang sedang mengelap rambutnya dengan tuala menyapa. “cari bahan-bahan nak buat nasi goreng esok. Tapi semua dah habis. Aku rasa baik aku pergi Giant jap. Kau nak ikut?” Naz Adliana bertanya tanpa melihat kearah Hayati. “takpelah. Aku ada kerja nak buat sikit. Bos aku suruh submit pagi esok.” Hayati mencapai blender dan pisau. “ kalau macam tu takpelah, aku pergi sorang jelah. Ni engkau nak buat fresh orange lagi la ni. Hish..hish..pagi petang siang malam, asyik tu je yang kau minum.” Naz hairan dengan perangai Hayati. Gadis itu terlalu suka minum fresh orange. Menurut cerita Hayati, dia suka minum jus tu sejak dari kecil lagi. Kalau jus lain memang dia tak minum. ‘hey, tak bosan ke asyik minum jus yang sama. Tasteless sungguh la dia ni sorang’
Naz Adliana menutup freezer lalu melangkah ke biliknya. Setelah beberapa minit, dia keluar semula dengan membawa beg tangannya. “kau nak pergi mana pulak malam-malam ni Naz?” “aku nak keluar pergi Giant kejap. Nak beli barang,kau nak kirim apa-apa tak?”Naz bertanya pada Zaty sambil tangannya mencapai kunci kereta di atas meja. “kau beli buah la ye..epal ke..anggur ke..dah lama aku tak makan. Asyik telan oren Sunkist tu je. Sampai meragam perut aku ni dibuatnya.” Naz ketawa. “yelah..aku pergi dulu ye. Kau jaga diri kat umah ni, k. bye!” Naz Adliana menutup pintu rumah.

0 ulasan: